Tuesday, March 30, 2010

Jalan2 KSA di Abha

Esok pagi bila semua dah rasa segar dan bersarapan, kami pun mulakan perjalanan ke Sooda atau Al-Sawdah. Sekali lagi kami menyusuri bukit hingga ke puncak di mana terdapat Cable Car. Kami antara yg terawal tiba di tempat tu. So best la posing masa tak ade orang.

Bila semua dah sedia, kami pun mula menaiki gondola dimulai oleh keluarga Hj Fauzi. Agak gayat juga naik cable car ni menuruni lereng2 bukit yg curam. Teringat kembali naik cable car di Langkawi.

Tiba di bawah kami menunggu kalau2 ada teksi yg akan bawa kami ke sebuah muzium di Rijal Almaa. Agak lama kami di bawah tu, tapi tak ade kenderaan yg datang. Anak2 cuma bermain di playground. Kami ibu2 & bapa2 ni santai2 aje ambil gambar & minum2. Lepas sejam lebih kat bawah, kami putuskan untuk naik semula & teruskan perjalanan kami ke destinasi seterusnya iaitu pergunungan Habalah (Abalah) tak pasti nak eja macamana sbb tak ade signboard.

Separuh perjalanan kami patah balik ke bandar nak beli makanan untuk dimakan di atas sana nanti. Lepas beli makanan kami cari masjid borsolat zohor & asar. Kami tiba lebih kurang jam 2 petang. Kami meninjau2 pemandangan dari situ yg ala2 Grand Canyon gitu. Lepas tu kami pun bentang kapet masing2 & makan sama2 sekeluarga. Faris pulak tidur aje dlm kereta. Lepas makan semua orang menceroboh masuk kawasan berpagar untuk melihat kawasan lembah dari jarak dekat. Memandangkan Faris tidur, tinggallah aku jaga Faris kat dalam kereta. Kat seberang sana ada resort, theme park dan cable car. Di bawah lembah terdapat perkampungan.

Selepas asar kami mulakan perjalanan pulang ke hotel penginapan. Kami bertembung dgn orang2 Arab yg baru tiba untuk bersantai di kawasan tu. Sebelum ke hotel kami singgah di kawasan ala2 pasar malam untuk melihat barang2 jualan. Macam2 yg dijual baju, kapet, barangan keperluan harian, sayur, buah.

Sebelah malamnya pula kami ke Balad untuk mencari ole2 yg sesuai untuk dijadikan kenangan.