Saturday, November 27, 2010

Mimpi oh mimpi

"Apabila salah seorang dari kamu bermimpi sesuatu yang ia senangi, itu datangnya dari Allah, maka hendaklah ia memuji Allah dan menceritakannya kepada orang lain. Dan jika bermimpi sesuatu yang ia benci, itu datangnya dari syaitan, maka mohonlah perlindungan kepada Allah dari mimpi buruk tersebut, dan jagan bercerita kepada sesiapapun; kerana mimpinya itu tidak mmemnahayakannya." Dipetik dari buku Tafsir Seper Sepuluh Dari Al-Quran Al-Karim. Tapi aku tak pasti samada ianya doa atau maksud hadith. Kalau hadith tak pula dinyatakan perawinya dalam buku ini. Tapi ianya merupakan salah satu doa yg ada dalam bab Doa-doa penting yang perlu dihafal.

Sebenarnya...bila aku terbaca doa ni; aku ingin berkongsi mimpi yang aku rasa sangat memberi kesan dalam hidupku. Iaitu mimpi bertemu dengan malam Lailatul Qadr. Sepanjang hayatku, ini kali kedua aku mengalami mimpi sebegini. Pertama kali aku mimpi ketika usiaku masih kanak2 pada usia 11 tahun. masa tu aku memang tersangat berhajat agar dipertemukan dengan Lailatul Qadr; tapi aku tertidur juga hinggalah mak kejut untuk bersahur. Masa tu rasa terkilan juga tak dapat berjaga pada malam tu. Lepas sahur aku berzikir sambil berselimut...namun tertidur juga. Dan ketika tu lah aku bermimpi dengan keadaanku berzikir dan berselimut dan melihat cahaya di langit melalui tingkap bilikku. Kemudian aku membuka tingkap dan melihat pokok2 kelapa di luar rumahku ada yang sedang tumbang seolah2 bersujud dan ade juga tenggelam masuk ke bumi. Maka aku pun terus berdoa dalam mimpi tu.

Tahun ini...sekali lagi aku bermimpi bertemu Laitlatul Qadr; dan lebih istimewa bila mendapat mimpi tu di bumi Madinah al-Munawwarah. Namun aku tak pasti samada ia berlaku pada malam 28 atau 29; kerana tak berpeluang untuk menceritakannya terus kepada ahli keluarga. Yang pastinya ada satu keajaiban berlaku pada malam ke 29. Faris yg belum pandai bercakap, tiba2 tunjuk di luar sana dan berkata "star". Aku pun tercari2 kalau2 ada bintang. Tenyata kelihatan satu bintang di atas langit. Aku pun sebenarnya tak tau kalau anak aku ni memang dah pandai sebut perkataan tu atau memang tau itu memang bintang. Malam tu juga dia lewat tidur...puas aku ajak dia tidur; dia tak mau. Aku pulak memang nak tidur supaya dapat bangun semula untuk qiam. Bila aku mula nak pejam mata aje...ada saja kehendaknya; jadi dia akan kejut dan minta ditunaikan hajatnya. Sampai satu masa aku pun tak pasti pukul berapa...kami sama2 tertidur. Mungkin pada waktu itulah aku bermimpi.

Aku bermimpi sedang bersolat malam, di akhir solat selepas bangun dari sujud; ada satu cahaya datang menyentuh hujung kanan sejadahku. Selepas memberi salam; aku pun berkata mungkin cahaya tadi merupakan malaikat yang datang pada malam Lailatul Qadr. Lalu aku pun terus berdoa; tapi aku tak ingat apa yang aku doakan dalam mimpi tu. Bila bangun aku masih ade masa untuk qiam sebelum pergi bersahur dan solat subuh. Esok siangnya aku terus demam. Bila difikirkan semula; kalau betul mimpiku itu & malaikat memang datang menyapaku...mungkin itulah sebabnya juga aku demam. Teringat bila Nabi Muhammad S.A.W. juga menggigil bila Jibril memeluknya di gua Hira. Namun sesungguhnya hanya Allah S.W.T. lebih mengetahui dan berkehendak atas segala sesuatu.

No comments: