Thursday, November 25, 2010

Sejarah berulang


Hanya Allah yang maha mengetahui apa yang akan berlaku pada masa akan datang dan hanya Dia yang berkuasa mengaturkan perjalanan hidup seseorang.

Aku mengalaminya tahun ini...bila aku dijemput untuk menjadi tetamuNya mengerjakan Haji. Kali ini anak ketiga ku berusia 3 tahun; aku merupakan anak ke-3 dan pada usia tersebut juga ibubapaku pergi mengerjakan Haji pada tahun 1975.

Sejarah juga berulang bila 5 tahun yg lepas kami suami isteri sama2 mengerjakan Haji dan selamat menyempurnakan rukun2 haji (tahallul thani) pada tanggal 11 Zulhijjah; iaitu tarikh pernikahan kami. Bukan itu saja...kali ini sekali lagi kami buat tawaf sebelum masuk waktu subuh & habis tawaf lebih kurang 10 minit sebelum azan subuh berkumandang di Masjidil Haram. Seterusnya kami buat Saei selepas solat subuh. Subhanallah, alangkah indahnya Allah aturkan perjalanan hidup kami ini...walau pada asalnya kami merancang yg lain.
Asal perancangan kami nak terus ke Mekah bua tawaf & saei Haji selepas melontar jamrah Aqabah pada pagi 10 Zulhijjah. Keadaan tidak mengizinkan bila Huda mengalami sakit perut & muntah sepanjang perjalanan melontar. Kesian melihat keadaannya yg dah lemah; aku pujuk suamiku untuk berpatah balik ke khemah kami di Mina dan berehat. Bila dah sampai khemah dan bertukar pengalaman rupa2nya ade juga yg belum pergi tawaf macam kami. Dan mereka merancang nak keluar dari Mina menuju Mekah pukul 1 pagi. Jadi kami pun nak ikut mereka sekali. Tiba waktunya kami sama2 berjalan kaki menuju ke Jamrah; cuma selepas Jamrah kami berpecah sebab kami nak cari kenderaaan menuju Al-Haram manakala mereka sekumpulan sama2 berjalan kaki sahaja. Kami berjalan terus menuju Bin Dawood...di situlah kami dapat naik koster dan tambang yang dikenakan ialah SR50 setiap sorang. Hampir jam 3 pagi kami tiba dan diturunkan di Masjid Kucing.
Setelah berwuduk kami terus menuju ke dataran Kaabah....ramainya jemaah pada masa tu; aku hampir takut nak tawaf di situ. Tapi suamiku yakin dan bawa juga kami tawaf...dengan izin Allah kami berjaya tawaf dengan tenang bersama2 jemaah yg lain. Haji yg dulu kami tawaf di tingkat 1...jadi suamiku rasa macam agak terkilan. Jadi kali ni memang dia nekat nak tawaf kat bawah juga. Syukur kami diberikan ruang tawaf di bawah kali ini. Tapi Saei memang kami buat di tingkat satu...atas pilihan kami sendiri.

No comments: