Wednesday, October 27, 2010

Damsyik lagi




Pagi esoknya anak2 cuma makan nasi yg kami beli malam tadi di bilik hotel. Kami berdua ke dewan makan untuk menikmati sarapan. Sama je hidangan Arab kat mane2 hotel pun. Cuma kat sini kami jumpa telur warna coklat yg macam di Malaysia tu (kat Saudi semua telur warna putih macam telur itik. Kami check out jam 12 seperti yg dirancangkan.
Destinasi seterusnya ke Masjid Umawi. Untuk menuju ke masjid ni kita kena lalu Suq Hamidi. Meriah sungguh suasana di Suq Hamidi, nak jalan pun susah sbb orang ramai sepanjang jalan. Sempat juga kami merasa ais krim buatan tangan (ais krim ni penuh disalut dengan kacang pistaschio)di pertengahan suq. Di penghujung suq, terletakya masjid Umawi yg dulunya sebuah gereja. Di dalamnya terdapat maqam Nabi Yahya A.S. Pengunjung masjid bukan sahaja di kalangan umat Islam, ramai juga penganut agama lain yg berkunjung ke sini. Mungkin sebahagiannya Kristian. Di sebelah kiri luar masjid, terdapat maqam panglima perang yg terkenal Salahuddin Al-Ayyubi. Di luar suq sendiri mereka bina tugu Salahuddin menaiki kuda.
Satu perkara yg tak boleh dilupakan ketika di sini, Faris hilang seketika di kalangan orang ramai. Masa tu aku pergi ziarah maqam Nabi Yahya kat dalam masjid. Faris dengan kakak2nya duduk di kawasan lapang di luar tempat solat bersama2 kawan2 lain termasuklah Ramli & Suhaida, kak Sakinah (isteri Radzi). Bila aku keluar aku pergi kat tempat mereka duduk rehat2 tu....Faris tak kelihatan. Tanya kakak2nya, semua tak perasan Faris dah tak ade. Ya Allah, macam mana nak cari dia kat tengah2 orang ramai ni? Dah la Faris ni belum pandai cakap....habis2 dia nangis aje la. Aku masuk semula ke dalam ruang solat cari dia...tak jumpa. Keluar balik....ade pun budaknya. Husna ternampak dia berlari kat tengah2 ruang legar. Syukur betul bila nampak mereka ade. Dalam hati ni tadi cemas betul, Allah saja yang tau.
Di tepi2 masjid tu pun masih banyak deretan kedai, kami ronda kawasan tu untuk cari fridge magnet. Selesai membeli kami janji untuk jumpa di tempat parking. Untuk mengelak orang ramai di Suq kami keluar ikut jalan lain. Kami dapat lihat lubang2 kesan panah peperangan zaman silam di kubu yang memagari kawasan tu. kami juga lalu sebuah musolla yg di dalamnya terdapat maqam sahabat Nabi Muhammad S.A.W. iaitu Abu Darda.

No comments: