Tuesday, October 12, 2010

Kembara Jordan - siri 1

Di Aqaba berlatar belakang pantai laut Merah yg membiru. Di seberang laut sana boleh nampak Paletin yg telah dirampas Zionis Israel.

Ni kisah pengembaraan kami ke bumi Jordan & Syria sempena cuti hari raya. Kami mulakan perjalanan pada Syawal ke 2. Kembara bersama 3R,1 K - keluarga Ramli, Reza, Radzi & family kami la yg K tu. Semua keluarga R berasal dari T'ganu & kami aje dari Selangor.

2 Syawal
Kembara bermula seawal jam 7.30 pagi. Perjalanan menuju ke sempadan KSA-Jordan meredah padang pasir, bukit batu & menyusuri pantai Laut Merah. Pemandangan yg berbeza2 boleh dilihat. Sepanjang lebih 750km, kami melaui antaranya Umluj, Al-Wajah, Duba, Bada. Berhenti di Duba untuk makan tengahari, kemudian perjalanan diteruskan hingga ke sempadan. Di sempadan kami bersolat jamak takhir kerana kami tiba ketika hampir waktu Asar.
Jam 4.30 petang kami mula bergerak melepasi Imigresen Saudi sehinggalah masuk ke Imegresen Jordan setengah jam kemudiannya. Di sinilah bermula penantian yg mencabar kesabaran kami.Nak masuk Jordan kaum bapa kena berusan lama, bermula dengan cek passport siap ambik gambar mata tiap sorang. Bonet pun kena cek. Pas tu kena ambik insuran kereta...kaunter satu aje mana tak lama. Akhirnya 7.30 malam baru selesai segala urusan.
kami pun bergerak ke Aqaba...indahnya pemandangan cahaya lampu sepnjang jalan. Esok paginya baru tau rupanya yg bercahaya tu negara Israel, tanah Palestine yg telah dirampas oleh kaum Yahudi. Destinasi kami di Aqaba ke Dream Mall untuk bertemu dgn student sana yg bakal mengiringi pengembaraan kali ini. Setelah bertemu mereka berdua membawa kami ke hotel Bedouin untuk penginapan malam tu. Kat Jordan rupanya harga hotel ikut kepala bukan ikut bilik...kesian keluarga Radzi yg besar kena bayar mahal, walhal bilik sama besar aje dgn kami semua.

Dah hampir 11 malam baru dapat masuk ke bilik. Masing2 dah kelaparan, kaum bapa keluar semula ke bandar Aqaba untuk beli makanan. Anak2 yg kelaparan dan keletihan semua tidur bila abahnya bawa balik ayam goreng Popeye. Bila kejut tak sedar pun...kamu berdua ajela yg makan malam tu.