Wednesday, October 13, 2010

Kembara Jordan - siri 2

3 Syawal...Jam 8 pagi baru pihak hotel siap buat breakfast. Menu Arab....Homus, telur rebus, roti pita, timun, tomato, keju, jem, tahina, air teh. Makan aje la ape yg terhidang depan mata...
Perjalanan diteruskan menuju ke Petra selama lebih kurang 3 jam. Kami tiba di Petra waktu zohor. Terus pergi beli tiket dan masuk ke dalam Petra. Sementara nak masuk Petra sempat la si Faris nak bendera Jordan, kerana tak layan permintaan dia...melalak la sepanjang jalan masuk ke Petra. Terpaksa abahnya dukung sampai ke bawah bukit...lepas tu jumpa lagi kedai cenderamata singgah juga beli bendera. Baru senyap dan mau berjalan.Jauh juga kena menapak atas jalan batu kerikil berselang seli dengan jalan berpasir. Sambil tu mengelak najis2 kuda,unta & keldai yg bertaburan dan menutup hidup mengelak habuk dan aroma yg kurang menyegarkan.Bila ternampak binaan dari celah2 batu...rasa lega & puas dah tiba tempat yg di tuju. Langkah dipercepatkan ke hadapan binaan... ape lagi terus beraksi depan kamera. Ingatkan sampai sini aje, rupa2nya ade banyak lagi binaan2 menanti jauh di depan sana. kami jalan lagi hingga ke satu lagi kedai cenderahati. Tapi terpaksa berhenti sebab Faris nampak souvenir yg bergantung2 di kedai tu. Ajak dia jalan lagi...dia tak mau berganjak langsung. Akhirnya kami anak beranak berhenti di situ saja.Bila dah lama sangat kat situ, kami putuskan untuk pulang saja. Anak2 pun dah keletihan. Separuh jalan Huda & Husna kami bagi peluang menunggang kuda hingga ke pintu masuk tadi. Husna paling excited naik kuda...best katanya.
Perut pun dah lapar...masa untuk cari makan. Kami makan nasi beriyani di salah satu restoran di tepi jalan. Kebetulan lepas makan, tiba waktu Asar...kami pun bersolat di masjid berhampiran secara bergilir memandangkan masjid tu tak ade tempat solat untuk muslimah.

Sebelum meneruskan perjalanan ke Amman, singgah dulu ke Wadi Musa yg tak berapa jauh dari situ. Airnya sejuk & jernih. Anak2 ambil peluang merendamkan kaki sementara kaum bapa mengambil air untuk di bawa pulang.

No comments: