Monday, October 18, 2010

Kembara Jordan - siri 4


Malam tu...makan lewat lagi, hidangan kami ayam & kentang goreng. Tapi kalau dah lapar habis juga. Lepas makan aktiviti membasuh baju dimulakan. Apartment yg kami sewa tu besar, ade 2 bilik tidur, dapur lengkap dengan perkakas dapurnya. Memandangkan pihak hotel tidak menyediakan sarapan pagi...kami cuma makan extra meal malam tadi & masak mee segera.
Seawal jam 8 pagi aku & suamiku meninjau keaadaan di sekitar hotel kami. Lepas tu suamiku pergi mencari workshop. Jam 12 tengahari baru dia balik dan kami terus check-out. Perjalanan seterusnya ke tempat Ashabul kahfi.
Bila tiba di tempat tu, kami diarahkan supaya cepat2 ke gua kerana sekejap lagi akan ditutup untuk makan tengahari. Ade juga pelancung lain yg sama2 tiba dengan kami dan lainnya sudah mula beransur keluar. Bila semua sudah masuk ke gua, seoarang penjaga mula memberi taklimat kisah Ashabul Kahfi yg disebut dalam al-Quran, kedudukan kubur mereka dalam bahasa Arab. Lepas tu tour guide kami pun terjemahkannya ape yg telah diceritakan tadi.
hampir waktu untuk pintu gua ditutup...kami pun keluar dan mulakan sessi fotografi di sekitar tempat tersebut. Ade pulak pelancung dari Cina minta tolong ambilkan gambar dia di pintu gua....siap cakap Arab lagi, fasih pulak tu. Rupa2nya dia ni student di Universiti Madinah..
Masanya untuk bersolat zohor dan asar di masjid yg telah dibina di atas bukit berhampiran sebelum meneruskan perjalanan ke sempadan Jordan-Syria.

No comments: