Wednesday, October 20, 2010

Kembara Syria - Damsyik 1

Pintu masuk ke Syria
Sempadan Jordan-Syria

Selesai solat kami pun teruskan perjalanan menuju sempadan Jordan-Syria. Sepanjang perjalanan kami lalu beberapa buah universiti. Kami pergi ke rumah penginapan student (tour guide) untuk hantar mereka dan tukar pula sorang lagi student yg akan bawa kami ke Syria. Moin namanya...sebelum ni dia pernah belajar di Syria, kini meneruskan pengajian di Jordan. Jadi, dia lebih arif tentang negara Syria yg bakal kami tuju ni.
Kami tiba di sempadan lebih kurang jam 4.30 petang...setengah jam kemudian kami dah berada di pintu masuk. Sekali lagi penantian yg membosankan serta cabaran birokrasi yg terpaksa kami tempuhi. Sebelum tu...semua kenderaan nak masuk sempadan kena lalui jalan yg berair & disembur air di kiri & kanan, agak nak kasi bersih tayar nak lalu masuk negara tu kot. Bila kami langgar air tu secara drastik sbb nak cepat2 keluar...ade bunyi benda sangkut pulak dari bawah kereta. Berenti kejap tepi jalan tengok ape ke benda tu...rupa2nya penutup bawah kereta jatuh dari klip asal. Pasang jap....jalan depan sikit bunyi lagi. Sampai kat parking Imigresen, betulkan dan masukkan balik ke tempat asal. Mujur boleh...kalau tak makan duit lagi la kereta ni kat Syria ni pulak.
Perjalanan ke Damsyik dimulakan setelah lebih 3 jam berurusan. Jauh perjalanan ke Damsyik...malam tak nampak pemandangan kiri kanan jalan. Hampir jam 11 baru kami tiba di kota Damsyik, agak banyak juga kenderaan di atas jalan di waktu begini. Seterusnya mencari lokasi penginapan...bertemu dgn seorang lagi jurupandu di sana bernama Azam. Kami dibawa ke satu kawasan perumahan, punyalah sesak tempat tu & jalan pun sempit...nak parking payah. Bila dah parking...kaum bapa pergi lihat rumah yg mereka dah booking untuk kami tu. Tapi bila dah lihat rumah tu...terus cancel sbb tak menepati citarasa pada harga yg ditawarkan.
Perut dah lapar...jadi kami cari tempat makan dulu, lepas tu baru cari hotel lain. Mujur mereka berdua ni biasa, mereka bawa kami ke satu restoran nasi Arab. Memang sedap masakannya.Kami siap order lagi satu bungkus untuk makan esok pagi.
Lepas makan, kami cari hotel yg agak jauh dari Damsyik...dah pukul 1 pagi baru dapat check-in. Tapi masing2 dah letih, belum solat lagi....sbb tak nak rugi kami stay sampai jam 12 tengahari keesokan hari.